ورزش در دوران بارداری می تواند چرخه ی معیوب انتقال بیماری ها از طرف والدین به کودک را مختل کند

15 مارس 2021- تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش در دوران بارداری ممکن است به مادران اجازه دهد که به طور قابل توجهی شانس ابتلا به دیابت و سایر بیماری های متابولیکی را در کودکان خود در آینده کاهش دهند.

یک مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که ورزش مادران در دوران بارداری از انتقال بیماری های متابولیک از پدر یا مادر چاق، به کودک جلوگیری می کند. محققان در یک مقاله علمی جدید گزارش دادند: اگر این یافته در انسان صدق کند، کمک بزرگی به زنان باردار برای اطمینان از زندگی سالم کودکان خود خواهد کرد.این بدان معنی است که یک روز به زودی، پزشک در اولین ویزیت یک خانم پس از بارداری، ممکن است نسخه ای برای یک برنامه ی ورزشی برای او تجویز کند.

پرفسور Zhen Yan، کارشناس ورزش از دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، گفت: بیشتر بیماریهای مزمن که امروزه در مورد آنها صحبت می کنیم، منشأ جنینی دارند. این بدان معناست که شرایط بد سلامت والدین قبل و حین بارداری، به طور بالقوه از طریق اصلاح شیمیایی ژن ها، پیامدهای منفی برای کودک بهمراه دارند. ما از تحقیقات قبلی خود در مورد موش ها الهام گرفته ایم که نشان می داد ورزش منظم هوازی قبل و حین بارداری برای یک مادر چاق می تواند کودک را از ابتلای زودهنگام به دیابت محافظت کند. در این مطالعه، ما این سوال ها را پرسیدیم، اگر مادر چاق فقط در دوران بارداری ورزش کند، نتیجه چه خواهد بود و یا اگر پدر چاق باشد چه تاثیری بر سلامت کودک دارد و آیا ورزش کردن مادر در طی بارداری می تواند تاثیرات منفی چاقی پدر بر فرزند را کاهش دهد؟

ورزش و بارداری

دانشمندان می دانند که ورزش در دوران بارداری به کودکانی سالم منجر می شود و خطر عوارض بارداری و زایمان زودرس را کاهش می دهد. اما پرفسور Yan، مدیر مرکز تحقیقات عضلات اسکلتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق رابرت ام برن درUVA ، می خواست ببیند که آیا این مزایا در طول زندگی کودکان ادامه دارد یا خیر؟ تحقیقات قبلی و جدید او نشان می دهد که چنین است.

برای تعیین این موضوع، پرفسور Yan، و همکارانش موشهای آزمایشگاهی و فرزندان آنها را مورد مطالعه قرار دادند. بعضی از موشهای بزرگسال قبل و حین بارداری با غذای معمول موشها تغذیه می شدند، در حالی که برای بعضی دیگر رژیمهای غذایی پرچرب و پرکالری بمنظور شبیه سازی چاقی ناشی از تغذیه، تجویز شد. برخی از موشها که رژیم پرچرب را قبل از جفت گیری دریافت می کردند، فقط در دوران بارداری به یک چرخ دویدن اختیاری دسترسی داشتند، جایی که می توانستند هر چقدر دوست دارند بدوند، در حالی که دیگران به این چرخ دسترسی نداشتند و بی تحرک بودند.

نتایج قابل توجه بود: هر دو مادر و پدر در گروه پرچرب می توانند، فرزندان خود را مستعد ابتلا به اختلالات متابولیک کنند. به ویژه فرزندان پسر مادران کم تحرک که رژیم های پرچرب دریافت می کردند، در بزرگسالی بسیار بیشتر دچار قند خون بالا و سایر مشکلات متابولیکی شدند.

محققان برای درک بهتر آنچه اتفاق می افتد، متابولیسم و ​​اصلاح شیمیایی DNA(اپی ژنتیک)فرزندان بزرگسال را بررسی کردند. آنها دریافتند که در سلامت متابولیک و میزان فعال بودن ژنهای خاص در بین گروههای مختلف فرزندان تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد که حاکی از آن است که تأثیرات منفی چاقی والدین، ​​اگرچه بین پدر و مادر متفاوت است، اما در طول زندگی فرزندان ادامه دارد.

محققان گفتند: خبر خوب این است که ورزش مادران فقط در دوران بارداری می تواند از ایجاد تغییرات "اپی ژنتیک" موثر بر عملکرد ژن های فرزندان، جلوگیری کند. آنها تشخیص دادند که ورزش مادران تأثیرات منفی چاقی مادر یا پدر را بر فرزندان کاملاً متوقف می کند.

به گفته آنها، این نتایج اولین شواهد بدست آمده است که نشان می دهد ورزش مادر فقط در دوران بارداری می تواند از انتقال بیماریهای متابولیک از والدین به کودک جلوگیری کند.

پرفسور Yan، گفت: پیام این مطالعه این است که شروع ورزش توسط مادر بعد از اطلاع از بارداری خود، دیر نیست. ورزش منظم نه تنها برای بارداری و زایمان، بلکه برای سلامتی کودک در طولانی مدت مفید است. این شواهد نشان می دهد که ورزش منظم امیدوار کننده ترین مداخله ای است که به ما کمک می کند تا از پاندمی بیماری های مزمن در جهان در حال پیری جلوگیری کنیم، زیرا این امر می تواند چرخه معیوب انتقال بیماری ها از والدین به کودک را متوقف کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210315/Exercise-during-pregnancy-can-disrupt-the-vicious-cycle-of-parents-to-child-transmission-of-diseases.aspx